Apple’s toetsenbord met vlindermechanisme
5 juli 2018

Apple’s toetsenbord met vlindermechanisme

Apple’s toetsenbord met vlindermechanisme

Apple’s toetsenbord met vlindermechanisme haalde krantenkoppen, helaas niet altijd positief. Wat is er precies aan de hand en is de commotie terecht? In dit artikel wordt het precieze probleem toegelicht en wordt er gekeken naar een aantal mogelijk oplossingen.

Je hebt het vast wel voorbij horen komen of langs zien komen online. Er is een toenemend aantal klachten over de toetsenborden die Apple gebruikt in hun nieuwe laptops. Waar toetsenborden voorheen een zogenoemd “schaarmechanisme” gebruikte, besloot Apple met de introductie van de 2016 serie MacBooks een nieuwe richting in te slaan met hun vlindermechanisme. Dit toetsenbord met vlindermechanisme werd geïntroduceerd op WWDC 2016 (hoewel deze al eerder gebruikt werd), met als hoofdreden dat de toetsenborden dunner gemaakt moesten worden om in de behuizing van de nieuwe MacBook te passen. Daarnaast typt het volgens Apple soepeler en zijn de toetsen gemakkelijker aan te slaan, omdat ze minder diep ingedrukt hoeven te worden. Technisch gezien gebruikt het nieuwe mechanisme minder onderdelen en zou het daarom langer mee moeten gaan. Het vlindermechanisme is te vinden in de volgende modellen:

  • MacBook (Retina, 12-inch, begin 2015)
  • MacBook (Retina, 12-inch, begin 2016)
  • MacBook (Retina, 12-inch, 2017)
  • MacBook Air (13-inch, 2018)
  • MacBook Air (13-inch, 2019)
  • MacBook Pro (13-inch, 2016, twee Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2017, twee Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2019, twee Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2016, vier Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2017, vier Thunderbolt 3 poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2018, vier Thunderbolt 3 poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2019, vier Thunderbolt 3 poorten)
  • MacBook Pro (15-inch, 2016)
  • MacBook Pro (15-inch, 2017)
  • MacBook Pro (15-inch, 2018)
  • MacBook Pro (15-inch, 2019)

Problemen en oplossingen

Maar wat zijn nou de nadelen van dit nieuwe toetsenbord? Helaas is er een aantal gebruikers dat toch problemen ondervindt. Zo zijn er klachten over vastzittende toetsen, toetsen die dubbel geregistreerd worden, of juist toetsen die niet reageren nadat ze aangeslagen zijn. Dit kan veroorzaakt worden door vuil of stof dat onder de toetsen terechtkomt. Gelukkig zijn er een aantal oplossingen voor het probleem die je zelf even kan proberen voordat je besluit een bezoek aan de Apple Store te brengen. In dit artikel op de Apple-website zijn een aantal stappen te vinden die het nalopen waard zijn:
Het toetsenbord van uw MacBook of MacBook Pro reinigen.

Wat ook nog een mogelijkheid is, wanneer je geen plakkende toetsen hebt maar het toetsenbord vaak niet lijkt te reageren, is dat het geen hardware, maar een softwareprobleem is. Dit kan vooral het geval zijn als je toetsenbord niet reageert nadat je je computer uit de slaapstand haalt. Een mogelijke oplossing hiervoor is het NVRAM of PRAM van de Mac opnieuw instellen (hierbij worden bepaalde instellingen die in het NVRAM bewaard worden hersteld, zoals onder andere het geluidsvolume, de beeldschermresolutie en de geselecteerde opstartschijf).

Reparatieprogramma Apple

Ondervind je toch nog problemen met je toetsenbord? Geen zorgen! Apple is onlangs een reparatieprogramma* voor alle laptops die gebruik maken van het vlindermechaniek gestart. Staat jouw MacBook tussen het rijtje van modellen dat gebruik maakt van het nieuwe toetsenbord? Dan heb je recht op gratis reparatie. Deze gratis reparaties kunnen uitgevoerd worden tot 4 jaar na de oorspronkelijke activatiedatum.

Bij een vervanging, zal de topcase vervangen worden. Dit is de behuizing welke het toetsenbord, trackpad en batterij omvat.

Als je dus last hebt van de eerder genoemde problemen, dan kun je langs de Apple Store of een door Apple erkende service provider gaan om te kijken of je in aanmerking komt voor een reparatie. Mocht dit het geval zijn, dan worden ofwel de problematische toetsen vervangen, het hele toetsenbord, of wellicht zelfs de gehele behuizing inclusief de trackpad en accu, afhankelijk van het model en de precieze problemen. Houdt hierbij wel rekening dat je je laptop zo’n 5 tot 7 werkdagen kwijt bent. Deze wachttijd kan verder oplopen naarmate meer mensen gebruik maken van de reparatieservice.

Let wel op: als je eerder een reparatie uit hebt laten voeren bij een niet-erkende service provider of heeft je apparaat hitte- of vloeistofschade, dan zal je helaas van een koude kermis thuiskomen en wordt het probleem niet gratis voor je opgelost. Uit interne documenten bij Apple blijkt wel dat als je zelf een reparatie hebt uitgevoerd door het gebruik van perslucht of door het loshalen van toetsen je waarschijnlijk gewoon geholpen kan worden.

Heb je een reparatie uit laten voeren bij de Apple Store of bij een erkende service provider en heb je hiervoor betaald voordat Apple het reparatieprogramma introduceerde, dan kan je contact opnemen met Apple om je geld terug te vragen.

Heb je jouw toetsenbord laten vervangen onder Apple’s reparatieprogramma?  Dan wordt in de MacBook – in veel gevallen – voorzien van het verbeterde vlindermechanisme. Dit betekent het volgende:

  • De ‘Late 2016‘ MacBook Pro wordt voorzien van een ‘2017’ type vlindermechanisme. Er zit dus een nieuwer type toetsenbord op dit modeljaar.
  • De ‘2017’ MacBook Pro is voorzien van een ‘2017’ type vlindermechanisme. Deze krijgt dus hetzelfde type toetsenbord.
  • De ‘2018’ MacBook Air/Pro is voorzien van een ‘2019’ type vlindermechanisme. Er zit dus een nieuwer type toetsenbord op dit modeljaar.

Valt mijn MacBook onder het reparatieprogramma van Apple?

Weet je niet zeker of jouw MacBook onder tot deze serie modellen behoort en heb je problemen met het toetsenbord? Om te kijken of jouw MacBook onder het reparatieprogramma van Apple valt klik op je het Apple-icoon linksboven op je scherm, en ga naar “over deze Mac”. Hier kan je zien welk model MacBook je hebt.

* Keyboard service program for MacBook and MacBook Pro

Terug naar blog overzicht

Lees ook onze andere artikelen

Als je bij macvoorminder.nl een product aanschaft, is deze nieuw of als nieuw. Of je nu kiest voor een MacBook, Mac mini, iMac of iPad. We hanteren slechts 1 conditie: 5 sterren. Zo weet je zeker dat het áltijd exact is zoals het hoort.

Bij elk product tref je éen van deze condities:

Nieuw. Dit product is nieuw en zit in ongeopende verpakking.


Als nieuw. Dit  product wijkt – letterlijk – niet af van nieuw. Zowel optisch als technisch niet van nieuw te onderscheiden.


Als nieuw: verder toegelicht.

Als je een product kies met de conditie als nieuw, koop je een vrijwel nieuw product. Tóch lichten we graag per productgroep toe hoe we deze conditie omschrijven.

MacBook:

De gehele behuizing is als nieuw. Dat betekent dat er geen gebruikerssporen aanwezig zijn. Er wordt nauwkeurig gekeken naar de conditie van de MacBook. Deze moet perfect zijn, anders kopen we de MacBook niet in.

Dat betekent ook een perfect toetsenbord (als nieuw!) en beeldscherm. Ons uitgangspunt is dat wanneer je de MacBook voor je hebt, je niet het gevoel hebt dat deze ooit is gebruikt. We benaderen de conditie dus altijd vanuit het perspectief van de klant. Je ontvangt dus altijd een pérfect product.

De onderplaat/onderkant is het enige onderdeel waar wellicht lichte krasjes aanwezig zijn. Dit is haast niet te voorkomen.

Conclusie:


iMac

De gehele behuizing is als nieuw. Dat betekent dat er geen zichtbare gebruikerssporen aanwezig zijn. Deze moet perfect zijn, anders kopen we de iMac niet in. Ook hier kan je ervan uitgaan dat deze perfect is. Zal simpelweg niet afwijken van nieuw.

Conclusie:


iPad

De gehele behuizing is als nieuw. Dat betekent dat er geen zichtbare gebruikerssporen aanwezig zijn. Bij de iPad is het vooral belangrijk dat het beeldscherm krasvrij is. Hier kan je dus zeker van zijn! Zal simpelweg niet afwijken van nieuw.

Conclusie:

Labels: kies de Mac die bij jou past

Het kan lastig zijn om de juiste MacBook te kiezen. Zeker wanneer je eigenlijk niet precies weet waar je moet beginnen. Wat heb je nou precies nodig?

We hebben inmiddels zoveel verschillende klanten voorzien van een MacBook dat we weten voor welk gebruiksdoel een Mac geschikt is.

Op basis van echte klantervaringen tref je hier onze labels.

Onze favoriet

onze-favoriet

Dit model biedt het beste ‘all-round’ pakket binnen de categorie. Het is een Mac die zich heeft bewezen en waar – wij – er veel van hebben verkocht. Je kan er vrijwel niet de mist mee in gaan.

Ze zijn – in hun categorie – gewoon een rocksolid optie. Een voorbeeld hiervan is de MacBook Pro 16 inch van €1.649,00 . Perfect voor grafisch werk zoals foto- én videobewerking. IJzersterke prestaties voor vrijwel iedereen. Daarom is dit ‘onze favoriet’.

Je kiest hierbij voor ‘value for money‘ of ‘prijs/kwaliteitverhouding‘. Het is een MacBook die zodanig goed geprijsd is voor de prestaties die worden geleverd, dat wij dit adviseren als onze favoriet.

Bij de ‘onze favoriet’ is een vergelijkbaar alternatief vaak een stuk duurder.

Nieuw in doos

Dit product is nieuw. Dat betekent dat de doos ongeopend is. Het product is niet uit de verpakking geweest!

Open doos

Dit product is als nieuw. De doos van dit model is geopend, echter is het product nog nieuw in de verpakking. In veel gevallen van ‘open doos’, ontvang je een nieuwe Mac waar enkel de folie van de doos af is.